Asiakassuhde on merkityksellinen

VTKL-kotipalveluissa ahkeroi tarmokas ja hyväsydäminen tiimi. Asiakaspalvelupäällikkö Pia Mäkisen työpäivä kuluu etupäässä Malmin toimistolla, ja vanhat asiakkaat tunnistavat hänet heti äänestä. Pia puhuu – ja nauraa – paljon puhelimessa.

”Päivittäinen työni on aikamoisen palapelin kokoamista. Otan vastaan kotipalvelutilauksia ja järjestelen työntekijöille seuraavan päivän työt niin, että kokonaisuudesta muodostuu mielekäs.”

”Joskus avuntarve voi olla hyvinkin äkillinen. Kun iäkäs ihminen on kotiutettu sairaalasta, hän saattaa tarvita yhtäkkiä paljon apua. Teen palvelukartoituksen yhdessä asiakkaan, hänen omaistensa ja hoitopaikan kanssa. Suunnitelma auttaa asiakasta saavuttamaan juuri hänen kuntoutukselleen ja elämänlaadulleen asetetut tavoitteet, jotka taas toteutuessaan mahdollistavat kotona asumisen mahdollisimman pitkään.”

”Asiakkaat ovat minulle kaikki kaikessa, ja olen iloinen voidessani auttaa heitä konkreettisesti. VTKL-kotipalvelut tarjoaa apua kodin puhtauspalveluista kotisairaanhoitoon. Pätevät työntekijämme huolehtivat niin ruoanlaitosta, ulkoilutuksesta, kauppa-asioista, hygieniasta kuin vaatehuollosta.”

”Saan iäkkäiltä ihmisiltä voimaa ja opin uutta joka päivä. Heillä on uskomattomia tarinoita ja verraton suhtautuminen koettuun elämään. Osoitan kiitollisuutta ja kunnioitusta teitittelemällä asiakkaita, mutta monen kanssa on vuosien mittaan syntynyt lämmin ystävyyssuhde. Soittelemme puolin ja toisin kysyäksemme kuulumisia.”

”Kotipalvelutyössä on tekemisen meininki, ja asiakkaat antavat sille merkityksen. Jokainen ihminen on arvokas.”

Lue myös: Koti on puhdas − Joulu voi tulla!

Pia Mäkinen

Pia Mäkiselle asiakkaat ovat kaikki kaikessa, ja hän saa voimaa iäkkäiden ihmisten elämänkokemuksesta.

Työmme lähtee sydämestä -sarja valottaa VTKL-kotipalvelujen arkea työntekijöiden näkökulmasta.